Thursday, July 23, 2009

Ahli Pentadbiran Negara harus dengar Suara Rakyat

Dari apa yang telah kita maalomi dan fahami dari TITAH baru baru ini, berkenaan dengan ketidak efisienan jentera pentadbiran masa ini, harus lah dari sekarang kita memikirkan dan berusaha untok mejadikan kabinet yang baru nanti berupaya menunjukkan prestasi dan menyampaikan perkhidmatan dengan mengadakan petunjuk prestasi utama (KPI) yang menitik beratkan tentang impak dan status penyampaian perkhidmatan tersebut.

Pemantauan secara peribadi dan tranparency ke atas prestasi dan komitmen kemajuan semua Menteri sekali dalam masa yang tertentu adalah suatu langkah penting memandangkan wujudnya ketidakpuasan rakyat di masa lalu tentang prestasi menteri dan beberapa penjawat awam.

Nyata sekali kini masa telah tiba untuk mewujudkan sebuah kerajaan yang berorientasikan rakyat dan tindakan dimulakan dengan Kabinet yang mempunyai kepekaan dan sensitif terhadap keperluan rakyat dan negara terutamanya ketika saat kegawatan ini.

Tidak boleh dinafikan bahawa harapan rakyat terhadap pentadbiran KABINET masa kini and akan datang adalah sangat tinggi dan adalah menjadi suatu kewajipan bagi pentadbiran baru itu nanti untuk menunjukkan prestasi dan menghasilkan perkhidmatan efisien berasaskan budaya penuh integriti dan kecemerlangan.

Ini bermakna setiap anggota Menteri, Setia Usaha,Pengarah dan Ketua Ketua Jabatan dan sebagainya benar-benar menanggung tugasan berat dalam merealisasikan hasrat Ketua Negara dan Rakyat demi mengkekalkan kepercayaan rakyat yang berterusan.

Anggota pentadbiran harus mendampingi rakyat untuk memahami rintihan serta keperluan dan kehendak mereka diikuti dengan bertindak melakukan segala perubahan yang perlu untuk memulihkan kembali keyakinan rakyat.

Tuesday, July 14, 2009

63th Pre Birthday Titah from HM The Sultan of Brunei


The wonderful Titah which was broadcasted by RTB on 13 July 2009 just a day before his 63th birthday. God bless the Sultan. Amin

Hopefully the concern parties to whom the titah have been address to are well informed of their ROLES & RESPONSIBILITIES... Amin ya Rabbal Alamin

Wednesday, June 10, 2009

Mak Weng unresolved issue


Finally today 10th June 2009, the relevant authority have reached conclusion by demolishing the G20/5A BSP quarters which was once occupied by the late Mak Weng [a Tiawanese which was once employed by Shell Dutch via Singapore Company) and once become the unresolved issue between Mak Weng and Brunei Shell Company. This picture was taken during the demolition works has been carried out. This quarters had been there since 1949 until now...and today 10th June 2009 the relevant Authority finally decided to remove it due to safety reason..and etc..etc.
There's a lot of stories and issues still unsettle and hope that the family of late Mak Weng & BSP have come up with an agreement so as to let the soul of Mak Weng rest in peace.


Before


After




Extracted from MW blog

Saturday, March 22, 2008
THE FACTS - in brief

1. My late father Mr.Mak Weng was employed from Singapore by Brunei Shell Petroleum Company Limited to work in Brunei from 3rd June 1949 to 31st December 1964.
2. B.S.P. failed to renew his travelling document and it was expired when he was sent to work in Suai, Sarawak.
3. When he was retired on 31st December 1964, B.S.P. did not send him and his family back to Singapore in accordance to the Letter Of Engagement signed on 4th August 1958 between B.S.P. and my late father Mr.Mak Weng.
4. Instead, B.S.P. accused Mr.Mak Weng house trespassing G20/5A and he was imprisoned for two weeks - unfairly.
5. B.S.P. also illegally suspended Mr.Mak Weng’s monthly pension and still owing us 40 over years of pension until today.
6. After his jail released, Mr.Mak Weng continued living in G20/5A with his family while waiting for B.S.P. to repatriate back to Singapore however B.S.P. did not take action till Mr.Mak Weng passed away in 1993.
7. His family continued on living in G20/5A nonetheless, on 14 April 1999, B.S.P. cut off the electricity, gas and water supplies to G20/5A, Seria, Brunei Darussalam.

Thursday, May 7, 2009

Pembakaran Terbuka




Kerajaan mengeluarkan larangan terhadap semua kegiatan pembakaran terbuka sejak beberapa tahun terdahulu berikutan kemerosotan mutu udara. Larangan itu bagaimanapun mengecualikan pembakaran terbuka bagi upacara keagamaan dan pembakaran mayat.

Larangan itu merangkumi kegiatan yang dikecualikan daripada Perintah Kualiti Alam Sekeliling (Aktiviti Yang Ditetapkan) (Pembakaran Terbuka) 2000 seperti pembakaran terbuka bagi kawasan pertanian yang terkena penyakit, menghapuskan binatang yang dijangkiti penyakit, latihan kebakaran dan pertanian pindah.

Undang-undang tersebut yang dikenali sebagai “Emergency (Penal Code) Amendment Order 1998”, antaralainnya memperuntukkan yang berikut:
• Menurut seksyen 277A yang diperkenalkan, kesalahan-kesalahan yang berhubung dengan pembakaran terbuka boleh dihukum dengan denda sehingga B$100,000. Jika kesalahan tersebut menyebabkan pencemaran udara atau membahayakan nyawa atau harta benda boleh dikenakan hukuman denda yang tidak terbatas dan atau dipenjara sehingga lima tahun.



Akan tetapi saperti yang jelas di lihat gambar, aktiviti sedemikian maseh juga di lakukan oleh setengah pengusaha pengusaha kawasan pembangunan yang mana kejadian ini berlaku pada 25 April 2009 pukul lima ptg di kawasan pembangunan Kampong Lumut. Di harap pehak berwajib akan dapat memantau aktiviti tersebut di masa masa akan datang supaya ia nya tidak berulang lagi.

Wednesday, April 15, 2009

Masaalah hakisan tebing Sungai Abang Kg. Lamunin belum selasai

Project pembesaran Sungai Abang Kampong Lamunin bermula kira kira pada suku pertama 2007 dan selesai pada suku kedua tahun 2008, yang mana ia meliputi dari kawasan Penapar, Layong hingga Sungai Abang Kampong Lamunin.

[May 2008]Gambar keadaan Sungai Abang setelah pembersehan & pembesaran. Tempat bermula dari kawasan Layong hingga jambatan Sungai Abang.


[June 2008] Keadaan Sungai dan jambatan penyebarangan dari rumah mangsa yang terjejas (No: 76 Kg. Lamunin, Tutong) selepas beberapa bulan siap project tersebut. Kawasan ini tidak terlibat dalam pembersehan & pembesaran tersebut.


[August 2008]..Masaalah hakisan tebing sungai abang yang berhampiran dengan rumah mangsa telah di-maalomkan kepada Ketua Kampong Lamunin yang mana masaalah ini telah dibawa kepengetahuanan pehak atasan yang bersangkutan bagi tindakan yang berpatutan untok mengelakan perkara2 yang tidak di-ingini akan berlaku. Alhamdullilah, saperti apa yang dapat di-saksikan gambar di-atas pehak tertentu telah pun membuat pembaik pulihan pada tebing tersebut bagi membendung hakisan akan berterusan.


[August 2008]..Akan tetapi mungkin apa yang di-laksanakan bagi pembendungan hakisan tersebut tidak mencukupi untok menahan hakisan yang di-sebabkan oleh kederasan ayer yang mengalir di-sebabkan pembesaran sungai di-hilir kawasan ini.


[Sept 2008]..Keadaan rumah mangsa yang terjejas


[Nov 2008] Seperti yang dapat di-saksikan di-atas, penahanan hakisan tersebut tidak mampu untok berfungsi saperti apa yang di-harapkan. Ini mungkin apa yang telah di-nyatakan terdahulu, kaedah ini tidak bersesuaian dan mencukupi memandangkan keaadan sungai yang aliranan nya begitu deras and di-tambah lagi musim hujan yang berterusan. Hakisan ini mungkin boleh di-kurangakn dengan mendirikan tembok concrete di-kedua dua belah tebing sungai di-kawasan rumah tersebut dan sedikit pembesaran pada


[Feb 2009]…Keadaan sekarang.. maseh belum ada tindakan susulan untok pembaikan atau menaik tarap pembendungan hakisan tebing sungai tersebut. Satakat ini tindakan susulan yang sudah dapat di-laksanakan ialah pengalihan kawat eletrik yang menuju kerumah mangsa (saperti gambar di-bawah)yang sebelum ini ia boleh mendatangkan bahaya di-sebabkan tiang nya pun turut tumbang oleh hakisan tersebut


[Feb 2009]..pemindahan kawat eletrik ka-sebatang pokok kelapa setelah tiang nya tumbang di-sebabkan hakisan.

Apa yang sangat sangat di-harapkan oleh mangsa supaya pehak berwajib dapat mempertimbangkan dan menangani masaalah yang telah mengakibat harta benda dan mungkin membahayakan keselamatan mangsa. Kerana mangsa percaya yang pehak berwajib tidak mungkin gagal atau meminggirkan masaalah rakyat yang memerlukan permedulian dari kepimpinan YANG ADIL LAGI BERDAULAT.