kekuatan serta peranan, kesinambungan sistem beraja dalam
menghadapi cabaran
dunia global semasa.
Kepimpinan beraja adalah antara sistem kepimpinan tertua di
dunia. Pada awal
kurun kesembilan belas terdapat lebih sembilan ratus (900)
takhta kerajaan.
Kajian kronolgi dan manual genealogi tentang dinasti baru
Islam, merumuskan
terdapatnya seratus lapan puluh enam (186) kesultanan
berpaksikan Islam diantara
tahun enam ratus tiga puluh dua (632) hingga 1944 Masihi.
Pada hari ini terdapat
seratus sembilan puluh tiga (193) negara berdaulat
merangkumi seratus sembilan
puluh dua (192) negara anggota Pertubuhan Bangsa-bangsa
Bersatu dan Vatican City.
Dari jumlah tersebut, hanya empat puluh empat (44) negara
yang memilih sistem
beraja, sementara Vatican City terletak di bawah 'Supreme
Pontiff', pemerintah
Kerajaan Theocracy yang dikenali dengan gelaran 'Pope,
diiktirafkan dengan status
Ketua Negara.
Dari empat puluh (44) negara beraja, enam belas (16)
daripadanya mengiktiraf Ratu
Elizabeth II sebagai Raja Pemerintah di bawah sistem Raja
Berperlembagaan. Di
samping bertakhta di United Kingdom, Ratu Elizabeth melantik
Gabenor Jeneral di
lima belas (15) negara lain. Enam belas (16) negara lagi
mengamalkan sistem Raja
Berplembagaan, lima (5) sistem separa autonomi, tujuh (7)
negara mengamalkan
sistem Raja secara mutlak.
Analisis taburan secara geografi, menunjukkan dikalangan
negara yang mempunyai
Raja, sebelas (11) terletak di Benua Eropah, tiga (3) di
Benua Afrika dan empat
belas (14) di Benua Asia, sementara enam (6) negara Oceania
dan sepuluh (10)
negara yang terletak di sekitar Benua Utara mengiktiraf Ratu
Elizabeth II sebagai
Raja Berpelembagaan. Sepuluh (10) dari negara yang
mengamalkan sistem beraja
adalah negara Islam, sembilan di Asia dan satu di Afrika;
lapan (8) darinya
adalah negara pengeluar minyak.
Takhta kerajaan dan Raja Pemerintah adalah rangkaian
institusi dan individu; satu
melambangkan jawatan dan kuasa, satu lagi merupakan
pengisian watak,
bertanggungjawab memberi nafas dan mengisi roh kepada
institusi. Peranan utama
Raja adalah memberi kepimpinan, menjadi contoh - menjadi
teladan untuk dijadikan
pedoman - untuk memberikan panduan - untuk disandarkan
harapan - untuk memberi
naungan. Raja dihormati - dimuliakan, dinobatkan -
didaulatkan, kerana Raja
diiktiraf memiliki segala kelebihan, dari segi akal bicara,
dari segi
kebijaksaan, dari segi hikmah, dari segi kegagahan, dari
segi pengetahuan, dari
segi sahsiah, dari segi keberanian, dari segi keupayaan
mengatasi cabaran.
Dengan mendapat kepercayaan dan penghormatan dengan
memperoleh sokongan dan
kesetiaan, Raja berperanan menyatukan warga, membina sebuah
negara bangsa
berdaulat. Raja di era tersebut bersandarkan kepada tiga
paksi utama; pertama,
penerimaan secara agama; kedua, memiliki kuasa politik;
ketiga, perinsip baka dan
keturnan. Raja dilihat sebagai Dewata mewakili Tuhan di
dunia, sekali gus
memenuhi tanggungjawab keagamaan; lalu Raja dikaitkan dengan
kesaktian sebagai
keistimewaan anugerah Tuhan. Ketika itu Raja berperanan
mutlak sebagai penggubal,
pentafsir, pelindung dan pelaksana undang-undang, di samping
diiktiraf sebagai
ketua agama.
Empat ratus (400) tahun terakhir merakamkan perubahan besar
berlaku terhadap
institusi Raja. Berlaku evolusi berkerajaan secara dinamik.
Bilangan takhta
menjadi kurang. Antaranya adalah selaras dengan bilangan
negara yang turut
berkurang kerana berlakunya penaklukan dan percantuman
wilayah lalu terbina
negara yang lebih besar. Factor lebih utama yang
mempengaruhi evolusi terhadap
sistem berkerajaan adalah revolusi pendidikan dan revolusi
ilmu yang membawa
dunia kepada penemuan saintifik serta penghuraian saintifik,
disamping kefahaman
lebih mendalam terhadap agama. Kedua-dua faktor tersebut
merubah kefahaman lebih
mendalam terhadap agama. Kedua-dua faktor tersebut merubah
persepsi dan tafsiran
dunia terhadap Raja; lalu muncullah alternatif sistem
berkerajaan yang turut
diperngaruhi oleh dinamik evolusi kehidupan manusia, kesan
revolusi industri,
perkembangan teknologi, perubahan corak dan paksi ekonomi,
pembangunan teknologi
maklumat dan komunikasi. Disamping itu, kelemahan watak dan
kesilapan laku
individu, salah ramalan dan silap percatuan dikalangan
sebahagian mereka, turut
menjadi faktor pemangkin membawa kepada kejatuhan sesebuah
institusi Raja.
Sistem Raja dihapuskan di Latin Amerika seawal abad
kesembilan belas, kesan
pengaruh sistem republik yang berjaya diperkenal dan
diamalkan di Amerika
Syarika. Lalu berakhirlah pengaruh tiga ratus tahun Raja
Sepanyol; yang merentas
dari Mexico di utara sehingga ke Chile di selatan Latin
Amerika. Perang dunia
pertama bukan hanya menyaksikan terkorbannya dua puluh (20)
juta manusia dalam
tempoh masa empat tahun meruntuhkan tiga empayar besar
dengan tradisi beraja di
Eropah, dengan kejatuhan takhta di Austria, di Jerman, di
Rusia, disamping
Empayar Otoman.
Dua peperangan dunia mengubah lanskap politik dunia. Dua
peperangan dunia
menyaksikan perubahan imbangan kuasa dunia. Dua peperangan
dunia menyaksikan
kemusnahan, menyaksikan pertambahan perbelanjaan ketenteraan,
menyaksikan
kebangkitan semangat nasionalisme, menyaksikan kemunculan
ideologi baru dan
menyaksikan politik kelahiran rupa bentuk pemerintahan dan
kerajaan baru. Lalu
berlaku transformasi politik membentuk persekitaran politik
yang berbeza. Abad
kedua puluh menyaksikan kebangkitan gerakan nasionalisme dan
corak pemerintah
berlandaskan perlembagaan. Berlakulah evolusi dalam
pemerintahan beraja.
Raja-raja di Eropah yang peka, memahami dinamik yang berlaku
berikutan gerakan
politik rakyat berpaksikan masyarakat industri dan
masyarakat kota. Raja yang
sebelumnya dianggap Dewata mewakili Tuhan memerintah
hamba-hamba di bumi,
bertukar peranan sebagai pembela kepada kebajikan dan
kebaikan warga di sesebuah
negara bangsa. Raja-raja yang berjaya melayari angin yang
meniup bayu perubahan,
mentafsir semula peranan mereka, mengolah wajah dan merangka
dimensi baru, lalu
berjaya mengekalkan pengiktrafan dan kesetiaan rakyat.
Raja-raja tersebut berjaya
melakukan pengubahsuaian, lantas takhta dapat dikekalkan.
Malah dengan kemunculan
gerakan politik berparti, Raja yang berada di atas politik,
diiktiraf sebaik
hakim, memenuhi fungsi sumber keadilan, berupaya mendamaikan
persengketaan di
antara puak-puak yang bertelingkah; konsep ini menjadi
perintis - menjadi asas
kepada doktrin pemisahan dan perkongsian kuasa antara Raja
dan rakyat di era
pasca Perang Dunia Pertama dan perang Dunia Kedua.
Raja Inggeris dan Raja-raja di Scandinavia, di Belgium, di
Netherlands, di
Luxemburg dan di Greece kekal mendapat sokongan rakyat. Raja
Inggeris mempamerkan
sifat tanggungjawab yang tinggi dengan memilih bersemayam di
London ketika kota
raya tersebut menghadapi serangan udara. Baginda senantiasa
berpakaian seragam
tentera sepanjang masa peperangan. Baginda melawat
kawasan-kawasan yang musnah;
Baginda meniupkan semangat serta meningkatkan moral rakyat.
Ratu Wilhelmina yang
menduduki takhta kerajaan Netherlands sejak berusia sepuluh
(10) tahun
memperlihatkan kematangan pengalaman, secara tegas berusia
sepuluh (10) tahun
memperlihatkan kematangan pengalaman, secara tegas
menitahkan Netherlands tidak
melibatkan diri dalam Perang Dunia Pertama, sementara Gustav
V berjaya menghalang
Sweden dari terlibat dalam peperangan Dunia Kedua.
Raja Leopold secara tegas mengetepikan keputusan jemaah
menteri, mengambil
pendirian menyerah tanpa syarat dan memilih untuk bersama
rakyat dan tentera
Baginda; satu keputusan terhormat yang mendapat sokongan
padu di kalangan rakyat
Belgium berketurunan Flemish. Raja Leopold kemudiannya
secara berkesan menjadi
faktor penyatu bagi rakyat Belgium yang menghadapi pelbagai
isu nasional dan isu
bahasa. Raja Christian, memilih di Copenhagen setelah
memberi perkenan kepada
jemaah menteri supaya Denmark menyerah. Pendirian Baginda
menyeleamatkan rakyat
dan negara Denmark berbanding dengan Raja Haakon, yang
menyeru rakyat Norway
menentang kemaraan Jerman dan akhirnya Baginda sendiri
terpaksa melarikan diri ke
Brintain. Empayar Rusia dan Habsburg (Austria-Hungary) gagal
melakukan
penyesuaian pemerintahan berlandaskan perlembagaan dan
perwakilan kuasa
berbenntuk parlimen, akhirnya takhta hilang dari negara.
Nicolas II, Raja (Tsar) Rusia terakhir antara pengajaran
memperlihatan kelemahan
seorang watak yang gagal memenuhi tanggungjawab berat sebuah
institusi. Sepanjang
tempoh pemerintahan Baginda, Nicholas dibatasi dan
dikelilingi dengan pengaruh
orang-orang yang baginda senangi sama ada pemimpin agama,
Permaisuri dan Paderi
kesayangan Permaisuri bernama Rasputin. Pegawai-pegawai
berwibawa tidak disenangi
dan gagal mendapat kepercayaan baginda. Akhirnya Baginda
terperangkap dnegan
kepalsuan dan tidak berpeluang memahami realiti. Berakhirlah
Pemerintahan Baginda
apabila terputusnya sokongan rakyat.
Perang Dunia kedua turut melihat berakhirnya takhta kerajaan
di Romania, di
Bulgari, di Yugoslavia dan di Italy. Kelemahan Victor
Emmanuel III ditambah
dengan kelengahan melantik anakanda Baginda, Putera Umberto
dinilai secara adil.
Ketika rakyat Itali mengadakan pungutan suara untuk
menentukan corak kerajaan,
putera Umberto baru beberpaa minggu menaiki takhta. Namun
perlu dirakamkan,
bahawa kerana masih adanya Raja pada penghujung perang Dunia
Kedua, memudahkan
rakyat Itali menolak 'fasisme' berserta Mussolini,
berbanding ketidakupayaan para
Jeneral di Jerman mencabar arahan Hitler dan fahaman
'Nazisme'. Greece kehilangan
takhta kerajaan dalam tahun 1967 kerana kegagalan Raja
Constantine menangani
gelombang politik yang mencetuskan perpecahan dikalangan
rakyat selepas Perang
Dunia Pertama dan kemelut perang saudara selepas Perang
dunia Kedua.
Tahun enam puluhan menyaksikan negara-negara jajahan di
Afrika mencapai
kemerdekaan; majoriti membentuk kerajaan merdeka bermodelkan
republik. Di Asia,
sistem Maharaja di Cina berakhir berikutan revolusi 1912.
Dalam tahun 1948,
pemerintahan berteraskan demokrasi berparlimen menggantikan
'British Raj' di
India. Indonesi memilih sistem Republik. Namun ikatan emosi
terhadap Raja masih
berakar di hati rakyat, terutama mereka yang berketurunan
Jawa, dengan pegangan
mistisisme, menghargai konsep 'Ratu Adil'. Langit Jakarta
berawan mendung, bumi
Jawa gerimis hiba, menerima berita kemangkatan Sultan
Hamengkubuwono IX di
Washington pada bulan Oktober 1988. Seratus lima puluh ribu
(150,000) rakyat
memberi penghormatan terakhir dalam empoh enam belas (16)
jam jenazah ditempatkan
di Kraton. Meskipun Indonesia adalah sebuah negara republik,
Baginda diiktiraf
wira negara; Baginda dirujuk sebagai 'Raja Kita'.
Maharaja Jepun berada di Martabat tinggi pada akhir Perang
Dunia Pertama selaras
dengan kemenangan yang dicapai oleh negara Baginda. Jepun
mewakili kuasa yang
berjaya di konferensi Damai Paris. Jepun mendapat hak menduduki
koloni Jerman di
Pasifik, di China dan mendapat keistimewaan di Manchuria.
Senario yang dihadapi
oleh Maharaja Jepun pada akhir Perang Dunia kedua amat
berbeza, ketika Jepun
berada di pihak yang kalah. Malah ada suara menuntut agar
Maharaja Hirohtio
dihadapkan ke muka pengadilan. Ada dua pendapat berhubung
peranan Baginda dalam
Perang Dunia kedua. Pendapat pertama, menyatakan Baginda
adalah kuasa
tersembunyi, terlibat dan bertanggungjawab secara langsung
menentukan arah tujuan
penglibatan Jepun dalam Perang Dunia kedua. Pendapat kedua,
mempertahankan kedua,
mempertahankan Maharaja Hirohito, dengan pandangan bahawa
Baginda sebenarnya
tidak mengeluarkan sebarang arahan secara langsung. Baginda
disifatkan seorang
yang berhati-hati dengan pemikiran yang perlu yang perlu
dibaca secara tepat.
Dikatakan Baginda melakukan kesilapan kerana tidak memiliki
kekuatan untuk
mencabar ketetapan angkatan tentera. Baginda dianggap lebih
berada dalam
kongkongan pengaruh pemikiran angkatan tentera. Meskipun
memiliki martabat dan
pengaruh, Baginda dikatakan kekal dengan kesopanan untuk
tidak melanggar tafsiran
peranan Raja bersandarkan perlembagaan. Baginda dikatakan
mempunyai pilihan untuk
menamatkan peperangan lebih awal tetapi menunggu sehingga
mendapat permintaan
Perdana Menteri setelah Hiroshima dan Nagasaki dileburkan.
Apa pun di sebalik peranan Baginda, General Douglas
MacArthur mencapai kompromi,
memperlakukan kesinambungan tahkta Maharaja Jepun setelah
Perang Dunia kedua
berakhir. Mahraja Jepun dikekalkan tetapi dengan wajah dan
dimensi baru.
MacArthur bagaikan memahami budaya berkerajaan di Jepun
dengan membuat bacaan
tepat akan nilai tinggi masyarakat Jepun terhadap tahkta. Di
abad kedua puluh
satu, Jepun telah bangun dari debu di Hiroshima dan
Nagasaki, menjadi gergasi
ekonomi dunia, menjadi negara industri - negara teknologi,
negara moden - negara
maju, namun masyarakat Jepun kekal dengan semangat setia
kepada insitusi Raja.
Jepun yang mengamalkan sistem demokrasi tidak pernah
menghina dan merendahkan
Raja. Malah masyarakat Jepun resah apabila keluarga Diraja
gagal melahirkan
putera pewaris tahkta. Kerajaan Perdana Menteri Junichiro
Koizumi hampir meminda
Perlembagaan Negara untuk melayakkan wanita mewarisi tahkta.
Kelahiran Putera
Hisanhito, pada 6 September 2006 disambut riang oleh rakyat
Jepun bagai merayakan
turunya hujan rahmat di bumi Nippon yang dibimbangkan
gersang.
Raja Bhumibol Adulyadej di Thailand secara bijaksana lagi
teliti berupaya
mendapat sokongan rakyat dengan mendampingi para petani,
mahasiswa dan siswazah
mencerminkan imej seorang Raja yang mengambil berat akan
tanggung jawab sosial,
bersifat patriotik kepada negara bangsanya telah mengolah
dan memberi makna akan
fungsi tahkta dalam sistem Raja Berperlembagaan. Bahawa Raja
dan rakyat
disatukan. Raja melambangkan kedaulatan sebuah negara bangsa
merdeka,
memperlihatkan penderian yang mendukung prinsip demokrasi
dan memihak kepada
pemerintahan sivil. Semalam berlaku satu lagi rampasan kuasa
di Thailand. Dalam
'intermission' sesuatu babak di panggung pemerintahan,
ketika tirai dilabuhkan,
Raja Bhumipol berasakan rekod, sentiasa berada di 'centre
stage' mempergaruhi
arah haluan babak selanjutnya.
Insiden aneh berlaku di Iran. Dalam bulan Ogos 1953, pelopor
utama demokrasi
dunia, Amerika Syarikat di bawah pimpinan Presiden Dwight
Eisenhower dan Great
Britain di bawah pimpinan Perdana Menteri Winston Churchill
terlibat secara
langsung merestui 'Operasi AJAX', menggulingkan pemerintahan
demokrasi pimpinan
Perdana Menteri Mohammad Mossadegh. Mohammad Reza Shah
dinobatkan sebagai Raja
yang bersemayam di 'tahkta merak' (peacock throne), Mohamad
Reza Pahlavi
digulingkan oleh gerakan Revolusi Islam dalam tahun 1979.
Bermulalah era anti-
Amerika berwajah militan - berbentuk keganasan.
Meskipun kerajaan beraja bagaikan tidak lagi menjadi
pilihan, sistem Raja
diwujudkan di kalangan negara Islam susulan kejatuhan
Empayar Otoman. Sistem
kesultanan adalah satu penerusan tradisi sistem yang
diwarisi berakarkan sistem
khalifah, sistem yang tidak asing dalam budaya umat Islam
berkerajaan dan
bernegara. Hasil sumber minyak yang membawa kemakmuran
ekonomi berjaya diagih
secara saksama, kemudahan kesihatan, pendidikan dan
kebajikan diberikan
perhatian, kestabilan dan keselamatan warga terjamin,
pengangguran dapat diatasi,
Islam diutamakan dan ulama kekal setia bersama Raja, sistem
beraja di negaranegara
Islam tersebut, Insya-Allah akan dapat dikekalkan.
Sistem Raja Berpelembagaan kembali bertempat pada tahun 1975
di Sepanyol membantu
mengembalikan budaya demokrasi dari budaya autrokrasi
Jeneral Franco. Jika
Kerajaan beraja lenyap di Vietnam - lenyap di Laos,
terperangkap dalam
pertelagahan kepentingan antara wibawa Raja, kuasa kolonial
Perancis, kebangkitan
nasionalisme dan ideologi komunis, tetapi Kampuchea meskipun
jatuh ke tangan
komunis memberi nafas kepada sistem beraja untuk memberi
kesahihan kepada
kerajaan Hun Sen, karisma dan kebijaksanaan Putera Sihanouk,
berpengaruh
menyesuaikan peranan Raja mengharungi konflik semasa,
walaupun Baginda berulang
kali pula gagal menentukan arah haluan secara konsisten.
Namun legasi yang
ditinggalkan, membuat rakyat Kampuchea menghargai sistem
pemerintahan beraja
kerana itu institusi Raja berperlembagan diwujudkan pada
Tahun 1993.
Demikianlah senario dinamik yang dilalui oleh institusi Raja
secara global dalam
tempoh empat ratus (400) tahun yang lalu. Insitusi Raja
sebenarnya melaui ujian -
menghadapi cabaran berhadapan dengan tentangan - berupaya
merentasi rintangan.
Ada yang lupus namun masih ada yang terus dipertahankan, ada
yang diberikan
tafsiran baru, ada yang diberikan nafas semula, ada yang
bertambah kukuh.
Insitusi Raja tidak terlepas mengahdapi momokkan dengan
istilah-istilah negatif,
dikaitkan dengan feudalisme dan autokrasi. Istilah-istilah
sedemikian dipelopori
oleh mereka yang bersifat anti-Raja.
Budaya feudalisme dan budaya autokrasi bukan budaya yang
boleh dikaitkan dengan
insitusi. Budaya feudalisme dan budaya autokrasi berlaku
kerana perbuatan
individu apabila individu menjadi mabuk kuasa. Budaya
tersebut subur apabila
manusia menjadi takjud kepada individu melakukan pendewaan
terhadap individu
hingga berasa takut yang melampau kepada individu. Tidak
dinafikan budaya
feudalisme dan budaya autokrasi pernah berlaku dalam istana
- pernah berlaku di
kalangan Raja tetapi budaya feudalisme dan budaya autokrasi
turut dilakukan di
kalangan mereka yang tidak berketurunan Raja dari kalangan
rakyat biasa dan
berlaku dalam sistem republik dalam pemerintahan berpaksikan
tentera malah dalam
sistem atas nama agama. Malah kajian menunjukkan bahawa
bilangan rejim diktator
dan atutokrasi hari ini berlaku di negara-negara yang tidak
berada di bawah
pemerintahan Raja.
Kisah-kisah yang huraikan wajar dijadikan iktibar dalam
hasrat dan dalam usaha
memertabatkan institusi Raja. Masyarakat dunia sedang dan
akan terus melalui
proses evolusi yang semakin rancak. Era teknologi maklumat -
era komunikasi telah
menenbus sempadan negara - sempadan negeri. Kekebalan Raja
turut terjejas kerana
proses perundangan bersifat sejagat di tambah pula dengan
gaya hidup Raja dan
kerabat Diraja yang tidak lagi terkurung dalam lingkungan
tembok istana. Ekonomi
berpaksikan pengetahuan memberikan satu kemerdekaan baru
membina kekayaan
bersumberkan intelek sekali gus mengurangkan keperluan insan
mendapat naungan.
Kemajuan pendidikan, memudahkan minda dan jiwa manusia
bersifat lebih bebas dan
lebih terbuka. Pendalaman pengetahuan agama menyedarkan
manusia bahawa terdapat
kuasa yang Maha Agung di atas segala kuasa dan kerajaan di
dunia. Media pula
mencanai minda masyarakat yang menuntut kepada amalan
ketelusan dan
kebertanggungjawaban kepimpinan.
Raja perlu memiliki hikmah merangkai yang lama dengan yang
baru membawa
pembaharuan di samping memelihara tradisi. Raja harus
bersedia membolehkan
berlakunaya perubahan dalam rangka kesinambungan budaya Raja
berkewajipan
mengizinkan modenasi tanpa melupus kekayaan adat yang kekal
diwarisi.
Sesungguhnya Raja telah membuktikan keupayaannya memenuhi
peranan sedemikian
secara berkesan. Biar apa pun sistem Raja itu dilandaskan
peranan Raja bukanlah
sekadar menjadi simbol untuk melaksanakan tugas-tugas
keraian dan istiadat
semata-mata. Raja bukanlah monumen hisan yang kaku - tanpa
nyawa - tanpa jiwa.
Raja perlu memperliuhatkan watak tegas, bijaksana, adil dan
saksama adalah
menjadi keperluan bagi Raja mempunyai barisan pembesar dan
penasihat dari
kalangan mereka yang arif ilmuwan dari kalangan mereka yang
tidak mempunyai
muslihat dari kalangan mereka yang tidak berkepentingan
terselindung supaya Raja
disembah nasihat dengan maklumat yang tepat secara objektif
- secara rasional
berasakan fakta - bersandarkan data agar Raja terlindung
dari berpagarkan sokong
yang membawa rebah.
Sistem Raja berpelembagan perlu ditafsirkan sebagai perkongsian
kuasa antara Raja
dan Rakyat. Raja menjadi sumber rujukan ketika berlakuanya
krisi di kalangan
rakyat. Raja memastikan bahawa berlakunya secara adil
mekanisme semak dan imbang
antara cabang-cabang perundangan eksekutif dan kehakiman
sekali gus
memperkukuhkan institusi demokrasi di dalam negara. Secara
umum Raja bertindak
berasaskan nasihat pimpinan kerajaan pilihan rakyat. Namun
Raja tidak harus sama
sekali merasakan tertekan dan tidak semestinya memberi
penekanan jika nasihat
yang disembahkan bercanggah dengan semangat perlembagaan,
bertentengan dengan
keluhuran undang-undang serta melanggar prinsip keadilan
sejagat. Raja sama
sekali tidak boleh memihak kepada perbuatan yang tidak
meambangkan keadilan atau
merstyi tindakan yang tidak mencerminkan kebenaran.
Tata urus negara adalah satu kesenian yang perlu dikuasai
utama sekali usaha
menyatukan warga dan memupuk kesetian kepada Raja - kepada
negara. Tata urus
negara tidak berlaku semudah tulisan di kertas atau ungkapan
yang dititahkan.
Tata urus negara memerlukan seni urus yang halus - daya
tadbir yang canggih
dilaksanakan melalui mekanisme yang berkesan, cekap dan
tulus, mekanisme tadbir
yang tidak menyimpang atau menyeleweng erta jauh dari amalan
rasuah. Raja jatuh
kerana jatuhnya negara, negara jatuh kerana resahnya rakyat.
Urus tadbir yang
lemah menjadi punca keresahan rakyat, urus tadbir yang
pincang merosakkan negara
dan akhirnya melemahkan Raja. Justeru itu adalah menjadi
kemestian kepada Raja
dengan melaksanakan tanggungjawab secara amanah, ikhlas,
bersunguh-sungguh dan
komited. Itulah bentuk pengorbanan seseorang yang telah
berbaiah kepada Raja,
sumpah setia yang perlu diterjemahkan dengan memastikan
kestabilan kerajaan,
memajukan kemakmuran negara dan menjamin kesejahteraan
warga. Tanpa warga, tidak
akan terbinanya sebuah negra tanpa negara tidaklah ada lagi
lagi keperluan
kewujudan Raja.
Teknologi komunikasi dan media amat berpengaruh mencanai
persepsi dan pemikiran
insan. Raja dan kerabat Diraja tidak terkecuali dari sasaran
lensa dan pena
media. Puteri Diana adalah satu pengajaran, Puteri Diana
dipopularkan melalui
lensa dan pena media, digambarkan secara positif -
dilukiskan secara negatif.
Puteri Diana dipotretkan memiliki sifat-sifat suci Mother
Teresa tetapi
dilakarkan juga sebagai model yang memperagakan pakaian
berjenama mahal: imejimej
bertentangan menjadi hiasan akhbar dan majalah, menjadi
tajuk berita di
saluran televisyen dan radio. Puteri Diana terperangkap
dalam permainan media dan
membayar harga dengan nyawa. Demikian peranan dan pengaruh
media di era ini,
senjata tajam bermata dua. Perihal peribadi Puteri Diana
menjadi makluman umum,
jauh berbeza dengan senario di tahun 1936 apabila BBC dan
media di United Kingdom
tidak menyebarkan hubungan Raja Edward dengan Mrs, Simpson,
sehinggalah Raja
Edward mengundurkan diri dari takhta kerajaan.
Media, bila di kendali secara bijak, membantu pemahaman
dunia akan institusi Raja
dan membantu rakyat untuk lebih dapat menghargai dan
memahami peranan Raja. Raja
George V menggunakan saluran radio menyampaikan titah hari
Natal ke seluruh
Empayar British sebagai usaha istana mendampingi rakyat.
Televisyen dalam tahun
1953 memungkinkan buat pertama kalinya istiadat pertabalan
Ratu Elizabeth
disiarkan secara langsung. Majlis-majlis perkahwinan dan
pertabalan, keputeraan
dan kemangkatan Raja diberikan liputan meluas oleh media
cetak dan media
elektronik. Raja tidak harus memandang sepi akan peranan
media dalam maya yang
semakin terbuka. Raja tidak harus kaku menjadi penonton
dalam era revolusi media.
Apatah lagi keluarga dan kerabat Diraja kini turut melalui
kehidupan yang lebih
terbuka, mengikuti sistem pendidikan yang lebih terbuka,
terlibat dalam proses
sosialisasi yang lebih terbuka. Mengurus tadbir media adalah
satu seni yang
memerlukan kepakaran, hikmah dan kebijaksanaan, mengimbang
apa yang patut
disuratkan dengan apa yang harus disiratkan. Halaman web
tentang Raja wajar
dibangunkan, memberi ruang kepada dunia memahami institusi
Raja dari perspektif
istana.
Gerakan kebangkitan Islam memerlukan pemahaman akan realiti
yang sedang dan akan
berlaku. Kekecewaan di kalangan pelopor gerakan ini menjadi punca
kepada
keganasan yang mengancam keselamatan dunia. Raja-raja ada
tanggungjawab dalam
usaha membantu menangani ancaman ini baik Raja di negara
Islam begitu juga di
kalangan Raja di negara bukan Islam. Sebahagian dari punca
kekecewaan mungkin
dapat diselesaikan dari istana. Raja-Raja di negara bukan
Islam dapat membantu
menangani masalah dan ancaman ini dengan mempelopori
perbincangan antara agama
dan antara budaya, di samping meningkatkan kefahaman
terhadap Islam serta samasama
menyuarakan tuntutan kemanusiaan, membela dan membantu nasib
insan yang
menderita terutama di bumi Palestin, Afganistan dan kini
Lubnan. Raja boleh
mengambil langkah berkesan membantu proses rasionalisasi di
kalangan rakyat Islam
dan bukan Islam di negara masing-masing.
Raja-Raja di alam Melayu mempunyai hubungan yang rapat
dengan Islam. Islam
mempengaruhi dan mengubah corak pemerintahan, beralih dari
pemerintahan
berpaksikan individu kepada pemerintahan berpaksikan
undang-undang. Undang-undang
Melaka menjelaskan bahawa martabat tinggi seseorang Sultan.
Dinilai dari sudut
amal makruf Baginda menyempurnakan tanggungjawab. Terkandung
dalam Kanun bahawa
seseorang Raja perlu mengamalkan sifat-sifat perkasa lagi
tegas, adil lagi
saksama, pengampun dan belas kasihan. Allah itu Maha Pemurah
- Maha Mengasihani,
seperti yang terkandung dalam kalimah 'Bismillahi Rahmani
Rahim," diulang
sebanyak seratus empat belas 9114) kali dalam Al-Quran,
mendahului permulaan
setiap surah melainkan surat 'AT-Taubah: kalimah
'BismillahiRahmani Rahim'
diulang dua kali dalam surah 'An-Namli'. Islam telah membawa
Raja Melayu kepada
konsep murni, muafakat dan adil. Konsep adil dapat
ditafsirkan sebagai menepati
semangat perjanjian antara Demang Lebar Daun dengan Sang
Sapurba yang dijadikan
'magna carta' Melayu bertuankan Raja bersandarkan konsep
keadilan yang
dibayangkan dengan kata-kata 'Raja Adil-Raja disembah'
Sewajarnya Raja berpegang kepada prinsip utama untuk
menentukan kesetiaan. Bahawa
jawatan berkembar dengan kuasa, dan kuasa disertai dengan
tanggungjawab.
Kedudukan dan kuasa adalah anugerah - adalah amanah dari
ALLAH SUBAHANAHU
WATAALA. Kedudukan dan kuasa adalah ujian ILAHI di kalangan
hambanya yang
terpilih. Kedudukan ini tidak sama sekali oleh
disalahgunakan dan kuasa yang ada
perlu digunakan secara adil untuk menegakkan kebenaran dan
keadilan. Berpeganglah
kepada prinsip, bahawa kuasa yang diamanahkan tidak harus
mengatasi kuasa ILAHI.
Amalan perundingan adalah budaya berkerajaan dalam sistem
beraja dan budaya
bernegara menurut amalan Islam. Khalifah Islam mengamalkan
syura dan Raja Melayu
melakukan mesyuarat. Ini telah dijadikan amanat penting
kepada pewaris takhta
seperti terkandung dalam wasiat Sultan Alauddin Shah kepada
putera Baginda Sultan
Mahmud Shah.
Petikan:
"Hai anak ku, ketahui oleh mu bahawa dunia ini tiada
akan kekal adanya...
melainkan iman... adanya peninggalan ku ini hendaklah anak
ku berbuat ibadat
sangat-sangat, jangan tiada sebenarnya, kerana segala hamba
Allah semuanya
terserah kepada mu. Jikalau kesukaran baginya hendaklah
segera engkau tolong,
jikalau teraniaya ia hendaklah segera engkau periksa
baik-baik supaya di akhirat
jangan diberatkan Allah atasnya leher mu...Syahadan
hendaklah engkau muafakat
dengan segala perdana menteri dan segala orang besar-besar,
kerana raja-raja itu
jikalau bagaimana sekalipun bijaksananya dan tahunya
sekalipun, jikalau tiada ia
muafakat dengan segala pegawai, tiada akan sentosa adanya,
dan tiada akan dapat
ia melakukan adilnya, rakyat itu umpama akar raja itu umpama
pohonnya, jikalau
tiada akar nescaya tiada akan dapat berdiri."
(Petikan dari Sulalat al-Salatin)
Anakanda sentiasa insaf bahawa kekuatan serta kelemahan,
citra dan daulat
Institusi Raja bergantung pada citra serta keutuhan sifat
perilaku batang tubuh
seseorang Raja. Anakanda amat insaf bahawa Raja dan kerabat
Di Raja hari ini
tidak lagi bersemayam secara isolasi dalam batasan
perkarangan istana. Melalui
pendedahan pendidikan berserta pendedahan kepada teknologi
maklumat dan
komunikasi, Raja sama berpeluang mengikuti pelbagai
peristiwa secara langsung
tanpa tapisan. Perhubungan rakyat dan Raja tidak lagi
terbatas kepada sekumpulan
pembesar istana. Ini adalah satu perkembangan sihat namun
amat mencabar,
membolehkan Raja memahami realiti, bahawa darjat dan daulat
seseorang Raja
tidaklah bulat datang menggolek - tidakkan pipis datang
melayang. Raja perlu
membuktikan tahap pencapaian, memenuhi harapan rakyat,
mempamerkan perilaku dan
keperibadian sejajar dengan kemuliaan dan penghormatan yang
diberikan.
Telah dijadikan penyuluh hidup akan ungkapan titah Paduka
Seri Ayahanada
anakanda, Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan
Muhibbuddin Shah sewaktu
Baginda dianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Undang-Undang
oleh Universiti Sains
Malaysia dalam tahun 1980.
Petikan,
"Bahawa selagi rakyat menaruh kepercayaan terhadap Raja
dan menghormati Institusi
Raja, selagi itulah takhta tidak akan dipindahkan dari
istana ke muzium.. bahawa
takhta juga tidak boleh lari dari hukum Allah, hukum yang
ditetapkan ke atas
seluruh umat manusia tanpa mengira Raja atau rakyat."
Bahawa takhta yang kini tinggal dalam sejarah, adalah kerana
salah nasihat yang
diberi oleh pembesar istana yang tidak bertanggungjawab,
pembesar istana yang
menyalah gunakan nama mulia Raja. Sejarah juga merakamkan
penyelewengan dan
penyalahgunaan kuasa sering kali dilakukan oleh
pembesar-pembesar atas nama
takhta, mengambil kesempatan ketika berteduh di bawah payung
kuasa naungan Raja.
Kekuatan dan kelemahan seseorang Raja dipengaruhi oleh
kekuatan atau kelemahan
terutama di kalangan mereka yang diberi amanah menjadi
pembesar dan penasihat
Raja. Hubungan Raja, pembesar, pemimpin dan rakyat perlu
dibina secara sihat,
disuburkan melalui saluran komunikasi yang berkesan. Barisan
yang diberikan
kepercayaan dan tanggungjawab menasihati Raja, wajib
bersifat ikhlas, arif lagi
berilmu, berkata benar betapa pahit sekalipun, supaya Raja
tidak dibuai dalam
khayalan - tidak diulit gurindam pujian. Jika jambatan
komunikasi yang kukuh
dapat dibina, persefahaman dapat diluluskan, hubungan
harmonis dapat diakrabkan,
Insya-Allah Raja akan selamat bertakhta, penuh berdaulat -
dikasihi rakyat.
Dalam mengharungi perjalanan, dalam memungut pengalaman
sebagai bekalan memenuhi
tanggungjawab institusi Raja, anakanda sentiasa bersandarkan
pedoman, akan amanat
yang diturunkan turun temurun, zaman berzaman, bahawa:-
Bapa kepada Raja adalah syariat ajaran Rasul Ibu kepada Raja
adalah adat dan
undang-undang Saudara kepada Raja adalah segala Menteri
Besar dan Kecil Anak
kepada Raja adalah segala rakyat jelata Bahawa Raja itu
bagaikan tiada bapa, ibu
dan anak Tidak diutamakan oleh Raja kepentingan lain
melainkan rakyat jelata.
Malah ungka siamang di hutan jua adalah di bawah jagaan Raja
Menjalankan
pemerintahan dengan adil Memelihara agama - menjamin
keamanan Menunaikan
kewajipan dengan penuh iltizam
Jika Raja gagal menjunjung kebenaran ini Maka hancur
musnahlah negara.
No comments:
Post a Comment